Ring oss gärna: 08-410 388 60
Meny

3 TIPS – SÅ HITTAR DU DEN BÄSTA KANDIDATEN

| Kategori: Rekryteringstips, Nyheter, Rekrytering, Karriär | Taggar: , , ,

Det är många saker som ska falla på plats innan man tar beslutet att börja ett nytt jobb. Första intrycket är, precis som i det personliga mötet, viktigt. Du som företag bör fundera över vad det är som gör er attraktiva och till och med attraktivare än andra.

Och vad som gör er attraktiva utifrån den ni vill rekryteras perspektiv. En säljchef attraheras troligen av helt andra parametrar än en CFO. Och det är skillnad på en nyexad person och den som varit i branschen länge. Ställ dig frågan vad som skulle få en kvalificerad kandidat i målgruppen att byta jobb.

I första intrycket ser man bortom lön, arbetstider och annat som kan komma att bli relevant längre fram i processen. Lyft istället fram företagskulturen på ett positivt och tydligt sätt. Kanske några anställda i arbetsgruppen som kan uttala sig? Har ni bilder eller kanske en film som förstärker det skrivna ordet så är det bra.

Jag samarbetar med Brenderup för att rekrytera en CFO. Brenderup som varumärke känner kanske de flesta inte till men produkterna de har i portföljen är starka och skapar härliga associationer vilket vi försökte få fram genom att använda produktfilmer i jobb-annonseringen.

Sammanfattningsvis kommer här 3 tips till dig när du vill hitta rätt kandidat:

  1. Försök att få annonsen att ”andas” den kultur eller kommande utmaningar som bolaget har.
  2. Lägg tyngdpunkt på att beskriva den personlighet och/eller ledarstil som ni söker – de mjuka värdena.
  3. Ta bara med de absolut viktigaste ”skall kraven” i annonsen – försök att beskriva tjänsten i löpande text i stället med några få bullet points på det absolut viktigaste.

Och hör gärna av dig så kan vi bolla din specifika rekrytering!

//Patrik

PS. Klicka här för att se alla lediga jobb.

Meny