Hoppa till innehåll

5 tips till dig som ska anlita en interimskonsult

jeanette-och-patrik-inlaggHar du behov att anlita en interimskonsult till verksamheten?  Kanske har du redan tagit ett beslut i frågan och är i uppstarten. Oavsett vilket är det mycket att tänka på för att det ska bli bäst för både dig och interimskonsulten. Här har Jeanette Wahrenberg och Patrik Lilja på Invici i Malmö, prioriterat de fem som de tycker är viktigast att tänka på.

  1. Var beredd att snabbt göra tid i kalender för en träff och intervju – konsulter är sällan tillgängliga så lång tid innan nästa uppdrag.
  2. Var inte rädd att ta in konsulter som har lite mer än du tänkt i erfarenhet och kompetens – hellre lite för ”överkvalificerad” när det gäller konsultuppdrag.
  3. Skilj på konsultuppdrag och rekrytering – vid konsultuppdrag är ert fokus ”matchar konsulten ert kompetensbehov” – vi sköter resten som kontraktering, referenser, bakgrundskontroll etc.
  4. Tänk på att kompetens och erfarenhet är tyngdpunkt vid konsultuppdrag medan vid rekrytering kan det vara viktigare att kika djupare på personlighet.
  5. Förbered mottagande av konsult på effektivt sätt så att konsulten snabbt kommer igång och kan börja leverera.

 

Hör av dig till oss när du vill veta mer!