SENASTE NYTT INOM EMPLOYER BRANDING
Varje år arrangeras konferensen World Employer Branding Day och denna gång ägde den rum i Lissabon 15-17 maj. Kantar Sifo och Marknadsföreningen var på plats och bjöd nu in oss som inte var på plats till frukostföreläsning för att delge de senaste trenderna. Att attrahera och behålla rätt medarbetare är för många företag en kritisk och utmanande fråga.
De starkaste trenderna från konferensen:
- Autentisk – ”fake radar” är konstant påslagen. 65% av de jobbsökarna gör efterforskningar om företagets rykte innan man söker jobbet. Öppna karriärsajter som ger kandidaten en chans att titta på ett företag inifrån innan man fattar karriärbeslut växer. Ett exempel är Glass Room (finns i dagsläget inte i Sverige) som bygger på att insiders på företagen lägger upp recensioner, löneuppgifter mm.
- Inkludering och tillhörighet – att känna sig exkluderad kan skada varumärket. Vi fick höra om ett intressant case om en rymdexpedition där man inte utvecklat rymddräkter som passade kvinnliga behov och därför fick inga kvinnor åka med. Vilka signaler skickar det?
- Mångfald – att mångfald på arbetsplatsen skapar bättre resultat är ingen nyhet men frågan har mer fokus än tidigare.
- Syfte – man vill ha ett jobb med ett tydligt syfte – meningsfullhet driver engagemang.
Att attrahera talanger är utmanande och det kan vara precis lika utmanande att få långsiktighet i anställningen. Några trender som enligt undersökningar bidrar till att man stannar i företaget:
- Kompetensutveckling
- Engagemang
- Balans
- Ledarskapet
På morgonens frukost deltog en blandad skara av olika professioner och yrken som HR, rekrytering, forskare, affärsutvecklare, affärskonsulter, kommunikatörer, reklam- och varumärkesbyråer. Det blev många bra diskussioner utifrån olika perspektiv där alla bevittnade utmaningen i att både attrahera och behålla medarbetare.