Ring oss gärna: 08-410 388 60
Meny

Anna Kempe, konsultchef på Invici - interim och rekrytering av kvalificerade ekonomer

FEM TIPS FRÅN EN PROFESSIONELL KONSULT

| Kategori: Nyheter, Konsult, interim | Taggar:

För en tid sedan skrev jag ett inlägg om ekonomikonsultens eget varumärke och vad som är viktigt att tänka på som professionell konsult. Hur viktigt det är att vårda och utifrån vårt perspektiv, vad som är viktigt att tänka på. Jag är konsultchef här på Invici och har dagligen kontakt med både kunder och konsulter.

Klicka här för att läsa inlägget om ekonomikonsultens varumärke. 

Men för att göra en lite längre historia kort så delade jag inlägget på Linkedin och min kontakt, Madeleine Söderman, hängde på i tråden och både höll med samt tyckte till.

Professionell konsult och ”konsultmässig”

Det resulterade i ett intressant och intensivt möte över en god kopp kaffe på Madeleines kontor. Vi diskuterade konsultmarknaden generellt, vem som är den nutida och framtida beställaren av kompetens och vilka effekter det kan få om man inte är professionell i sin konsultroll, något som i branschen ibland kallas ”konsultmässig”. Här kommer en sammanfattning av diskussionen och Madeleines tankar.

Hur är egentligen en professionell konsult? Madeleine tänker att om en kund tar in henne som konsult så är förväntan hög, oftast att högre än på en anställd.

”I min roll som projektledare får jag ibland resurser tilldelade, ofta då en blandning med anställda och inhyrda konsulter. De mest lyckade och framgångsrika projekten är när man som konsult och projektdeltagare kan se utanför sitt egentliga uppdrag. Att vara lyhörd för kundens behov och anpassa sig därefter, att se utanför sina uppfattade ramar. Det är vi i projektteamet som ska lösa uppgiften och det gör vi bäst om vi är generösa med varandra, är ansvarstagande och tänker stort. Då kan vi tillsammans göra superbra.

Motsatsen är svår att hantera. När konsulten resonerar att man inte kan kliva utanför ramen för uppdragsbeskrivningen med hänvisning till att det inte är vad kunden har köpt. När konsulten inte är lyhörd och inte kan anpassa sig då dras projektet som helhet ned. Och naturligtvis min leverans som projektledare. Kan vara så att det finns en rädsla hos konsulten att göra fel när man inte till punkt och pricka följer uppdragsbeskrivningen. Om så är fallet så är det viktigt att prata med uppdragsgivaren så att konsulten känner sig trygg.”

Ibland blir det inte som tänkt

Här på Invici och i min roll som konsultchef får jag ibland hantera situationer där det inte blev som tänkt. Kan vara så att uppdragsbeskrivningen inte överensstämde med uppdraget och konsulten blir tveksam. Men det kan även vara så att en konsult har tackat ja till ett uppdrag som man redan från början inte känner är helt rätt. Det är sällan vi avslutar ett uppdrag under avtalstiden men ibland är det den bästa lösningen för både konsult och kund. I de fallen är det inte helt ovanligt att kunden kunden inte vill lära upp en ny konsult utan väljer att lösa uppgiften ändå, då har vi ett momentum som verkligen inte främjar konsultmarknaden.

Mitt tips är att du accepterar de uppdrag som känner är rätt. I lågkonjunktur kan det vara så att du inte har ett val men då kan du ändå försöka hitta fördelar i uppdraget som exempelvis att du lär dig det ett nytt ekonomisystem eller att du kan bidra med din unika erfarenhet och kompetens. Du får försöka hitta det som är motiverande och utvecklande för dig. Om du påbörjar uppdraget och det inte är som tänkt, backa då direkt till mig som konsultchef.

Några fler tankar och tips från Madeleine

Madeleine Söderman, konsult
Madeleine Söderman
  • Var öppen i din kommunikation och så transparent som du tycker är möjligt och rimligt. För oss alla uppstår tider där man är trött eller kanske less på uppdraget. Var då ärlig med det, kanske räcker det med en omfördelning av uppgifter eller några dagars paus. Säg till i tid och gå inte i fällan att ”köra på”. Konsulter är inte omänskliga. Det är utmanade i rollen som konsult då du inte har samma skyddsnät som en anställd och i högre utsträckning måste ta större ansvar för sitt eget mående.
  • Hitta din modell för reflektion, både när du är i uppdrag men även mellan. Jag har en avsatt tid två gånger i veckan. Frågor jag ställer mig är var är jag i mitt uppdrag och projektet, vad behöver jag förbereda och förstå och hur kommer jag vidare.
  • Mellan uppdragen är det sunt att reflektera så att du till nästa uppdragsgivare kan summera vad du utifrån din tidigare erfarenhet kan bidra med.
  • Håll dig relevant. När tekniken eller omvärlden i full fart förändras är det viktigt att hänga med. Fastna inte i det nuvarande uppdragets behov utan lyft blicken och häng med i uppdateringar av lagar och regler som generellt är viktiga i din profession. Håll dig påläst så att du är redo för nästa uppdrag.
  • Sammanfattningsvis är det viktigt att alltid vara konsultmässig, vi ska inte förstöra vår egen marknad. Gör vi ett bra jobb så öppnar sig möjligheter och vi får vi ännu mer jobb!

Det är både givande och utvecklande att få diskutera olika typer av frågor och utmaningar som rör konsultrollen. Kanske har du också något som du lurar på som kan bidra till konsultrollen eller konsultmarknaden? Hör av dig!

ANNA KEMPE

E-post: anna.kempe@invici.se
Tel: 0707-29 24 30

Madeleine Söderman är delägare i bizzcoo som utvecklar en digital plattform för att underlätta administrationen för konsultaffärer. Just nu är även Madeleine på uppdrag hos AFA Försäkring och då i rollen som senior projektledare inom it.

Meny